Ako správne kontrolovať hĺbku dezénu?

Každý vodič by si mal byť vedomý toho, ako významný vplyv na bezpečnosť a komfort má stav pneumatík vozidla. Jedným z najdôležitejších aspektov je hĺbka dezénu. Poradíme Vám, ako správne kontrolovať jeho stav, aby ste si boli istí, že pneumatiky na Vašom vozidle majú optimálne vlastnosti.

Pneumatiky, vlastne ich dezény, sú jedinou časťou automobilu, ktorá je v priamom kontakte s vozovkou. Kontaktná plocha štyroch pneumatík v prípade najpopulárnejšie veľkosti 195/65 R16 je približne rovnaká ako veľkosť A4. Táto skutočnosť dobre ukazuje, že v boji o adhéziu a bezpečnú jazdu sa počíta každý centimeter štvorcový gumy a jeho optimálny stav.

Podľa slovenských zákonov je minimálna hĺbka dezénu pre osobné automobily predpísaná na 1,6 mm pre letné a 3 mm pre zimné pneumatiky.

Odborníci sa zhodujú, že 1,6 mm pre letnú a 3mm pre zimnú je rozhodne kritická hodnota a pneumatika stráca svoje vlastnosti, keď je dezén plytší než 3-4 mm. Prečo?

V prípade, že majú pneumatiky dezén plytší než 3-4 mm, zvyšuje sa ich náchylnosť k aquaplaningu, teda ku strate priľnavosti pneumatiky na mokrej vozovke. Tento jav sa vyskytuje v prípade, že pneumatika nie je schopná odvádzať dostatočné množstvo vody mimo oblasť kontaktu s vozovkou. Medzi ňou a pneumatikou tak vzniká súvislá vrstva vody, čo môže viesť k neovládateľnosti vozidla. Pri aquaplaningu nepomôžu žiadne elektronické kontroly stability, medzi najdôležitejšie faktory patrí práve hĺbka dezénu pneumatiky. To je dôvod, prečo by sme mali jeho stav pravidelne sledovať..

Ako správne zmerať hĺbku dezénu pneumatiky?

V súčasnej dobe má väčšina pneumatík indikátor opotrebenia dezénu nazvaný TWI (Tread wear indicator). TWI je umiestnený v dezéne pneumatík. Pomáha určiť bod, v ktorom hĺbka dezénu pneumatiky dosiahne minimálnu prípustnú hodnotu. Ich umiestnenie je označené symbolom trojuholníka na bočnici.

Pred meraním hĺbky dezénu je najlepšie zaparkovať auto na rovný a hladký povrch a kolesá maximálne natočiť. To uľahčuje meranie a tiež vizuálnu kontrolu stavu pneumatík. Pripomeňme si, že merania hĺbky dezénu sa vykonáva na niekoľkých miestach po celom obvode pneumatiky. To nám umožňuje vidieť, či sa dezén opotrebováva rovnomerne. Rozdiely v hĺbke vzorky v rámci jednej pneumatiky môžu naznačovať problémy s geometriou kolies. V takom prípade sa odporúča navštíviť servis a nechať zmerať geometriu. Trochu ťažšie je meranie hĺbky dezénu u zadných pneumatík, každopádne aj u nich platia rovnaké pravidlá a postup ako pri predných kolies.

Motointegrator radí
  • Maximálne natočenia predných kolies kvôli ľahšiemu prístupu k pneumatike.
  • Hĺbka dezénu by mala byť kontrolovaná na viacerých miestach pocelém obvodu pneumatiky.
  • Pre zaistenie optimálnej bezpečnosti by mali byť pneumatiky vymenené vždy, keď hĺbka dezénu dosiahne hranicu 3-4 mm. mm.
Facebook Google Plus Email
Ľuboš Tóth Zdroj: Motointegrator.sk

Poradca

Ako používať prostriedky na opravu pneumatík?

Rezervné koleso sa stáva čoraz menej častým vybavením nových vozidiel. V prípade defektu pneumatiky sa namiesto výmeny za rezervu používa prostriedok na opravu pneumatík. Ako a v akých prípadoch možno tento prostriedok použiť?

prečítajte si článok
Ďalšie články
Ako správne skladovať pneumatiky?
Ako skontrolovať tlak vzduchu v pneumatikách?
Kedy vymeniť pneumatiky na zimnú sezónu?
zobraziť všetko

Odporúčame